صفر تا صد بازسازی مطب دندانپزشکی (راهنمای کامل)

 

صفر تا صد بازسازی مطب دندانپزشکی (راهنمای کامل)

در بازسازی مطب دندانپزشکی باید به نکات مهمی توجه کنید تا محیطی استاندارد برای بیماران و پزشکان بسازید.

در این بازسازی باید چند فاکتور کلی را درنظر بگیرید.

اول چه تغییراتی در این بازسازی می خواهید ایجاد کنید؟

دوم چقدر هزینه برای این بازسازی در نظر گرفته اید

سوم در زمان بازسازی مطب دندان پزشکی فعال است یا تعطیل؟

به طور مثال اگر شما می خواهید در بازسازی مطب دندانپزشکی خود یک سرویس بهداشتی فرنگی برای بیمارانتان تعبیه کنید و لوله کشی های مطب را تغییر دهید. در این حالت باید لوله کشی را به گونه ای تعریف کنید که کمتر دچار گرفتگی شوند.

در صورت انجام اینکار به صورت غیر اصولی، شما باید از مراکز معتبری چون لوله بازکنی شهرک غرب و شمال یا هر نقطه ای که محل کارتان در آن قرار دارد برای رفع گرفتگی لوله های مطبتان کمک بگیرید. یک بازسازی اصولی کمک می کند تا بیمارانتان در زمان انتظار یا درمان احساس رضایت بیشتری از شما و عملکردتان داشته باشند.

نحوه بازسازی بخش های مختلف مطب دندانپزشکی

اگر قصد بازسازی کلی مطب را دارید، علاوه بر کف سازی و تغییر دیوارپوش ها باید تغییر لوله کشی های مطب را نیز در برنامه داشته باشید. در صورتی که این لوله کشی به شیوه نادرستی انجام شود، در بازه های زمانی کوتاه دائما دچار مشکلاتی مثل گرفتگی می شوید که در این زمان تنها راه چاره مراجعه مداوم به مراکز لوله بازکنی غرب تهران یا مناطق دیگر خواهد بود.

البته کوچکترین مشکلی که در یک بازسازی غیراصولی برای یک مطب دندان پزشکی رخ می دهد گرفتگی لوله ها است، مسئله بزرگتر شاید ایجاد شرایط انتقال بیماری ها باشد که می تواند منجر به پلمپ مرکز شود.

مطب های دندانپزشکی از بخش های مختلفی تشکیل می شوند که شما باید در ساخت هر یک از این بخش ها به نکات مهمی توجه داشته باشید که عبارت هستند از:

بازسازی بخش پذیرش و اتاق انتظار دندانپزشکی

دکوراسیون بخش پذیرش و اتاق انتظار بسیار اهمیت دارد. در واقع بیماران و کارشناسان به محض ورود به مطب ابتدا دکوراسیون بخش پذیرش را می بینند و در صورتی که بازخوردی منفی از آن بگیرند، قطعا تمایل کمتری برای مراجعه مجدد به آنجا خواهند داشت.

از آنجا که بخش پذیرش مطب ها محیطی پررفت و آمد است، بنابراین شما باید این محیط را بزرگ در نظر گرفته و برای دیوارها نیز از رنگ های قابل شستشو و گرم در ترکیب با رنگ های خنثی استفاده کنید تا به محض کثیفی بتوانید آنها را بشویید.

بهتر است رنگ های گرم با تناژ رنگی جیغ و بسیار پر رنگ استفاده نکنید. مثلا رنگ های زرد روشن، سفید، صورتی، نارنجی در ترکیب با کرم، سبز روشن، خاکستری فضای مناسبی را از نظر رنگی در مطبتان ایجاد می کند.

توصیه می کنیم از میزهای کوچک برای منشی یتان در داخل بخش پذیرش استفاده کنید تا همه به خصوص افراد دارای شرایط خاص چون بیماران ویلچری به راحتی بتوانند با منشی ارتباط بگیرند.

otaghe dandanpezeshki jpg

اتاق دندانپزشکی

اتاق مخصوص عمل های جراحی مهمترین بخش مطب های دندانپزشکی است که باید محیط مناسب داشته باشد. در مرحله اول شما باید با مشورت با مهندس ساخت و ساز اتاق را به گونه ای بسازید که خیلی زود بعد از مرخص شدن اولین بیمار ضد عفونی شده و شرایط برای پذیرش بیمار بعدی به وجود بیاید.

در بازسازی این اتاق توصیه می کنیم که تخت جراحی را وسط اتاق قرار دهید. با انجام این کار پزشک و دستیاران او به راحتی می توانند در محیط رفت و آمد داشته باشند و کارهای جراحی را راحتتر انجام دهند. پیشنهاد می دهیم که در اتاق دندانپزشکی از نورپردازی مناسب بهره بگیرید. استفاده از نورهای سفید و آبی باعث می شود تا پزشک دید بهتری داشته باشد و چشم هایش نیز خسته نشوند.

اتاق استریل یکی از مهم ترین اتاق ها در بازسازی مطب

در مطب های دندانپزشکی یک اتاق به نام استریل وجود دارد که در آن تمام تجهیزات را ضدعفونی می کنند تا مبادا برای بیماران خطرساز باشند. در این اتاق طی چند مرحله خاص تمام آلودگی های وسایل از بین می روند. اهمیت تمیزی اتاق استریل بسیار زیاد است، به همین دلیل شما باید از مصالح و ابزارهایی برای بازسازی آنجا استفاده کنید که دیرتر کثیف می شوند یا اصلا آلودگی را به خود جذب نمی کنند.

بازسازی مطب دندانپزشکی بخش راهروها

به هیچ وجه راهروهای مطب های دندانپزشکی را باریک در نظر نگیرید، چون شاید برخی افراد به دلیل وجود ناتوانی جسمی از ویلچر استفاده کنند. استفاده از ویلچر در راهروهای باریک مشکلات زیادی به همراه دارد، به همین دلیل ساخت راهروهای بزرگ جزو مهمترین کارهاییست که پزشکان در حین بازسازی مطب دندانپزشکی خود باید به آن توجه داشته باشند.

اتاق عکسبرداری

اتاق های عکسبرداری از جمله مهمترین بخش های دیگر مطب های دندانپزشکی هستند که متاسفانه برخی پزشکان آن را نادیده می گیرند و بیماران خود را به مراکز دیگر برای این خدمات ارجاع می دهند. در صورتی که قصد دارید مطبتان کامل بوده و نیاز بیماران همواره رفع شود، احداث این اتاق نیز الزامی است.

شما باید اتاق عکسبرداری را به صورت ایمن و محافظت شده بازسازی کنید. تجهیزات عکس برداری نیز باید در موقعیت مناسبی قرار بگیرند تا حین رفت و آمد پزشک و دستیاران آسیبی نبینند.

بخش نگهداری وسایل

در مطب های دندانپزشکی بخشی را صرفا به دلیل نگهداری وسایل در نظر می گیرند که این بخش نیز باید کاملا استریل شده و پاکیزه باشد. توصیه می کنیم که برای این اتاق قفسه ها و کشوهای مناسبی در نظر بگیرید تا پزشکان و دستیاران امکان نظم دادن به وسایل را داشته باشند. همچنین توصیه می کنیم که از مصالح آلودگی زدا استفاده کنید تا مبادا کثیفی ها را به خود جذب کنند.

درب ها و صندلی ها

در صورتی که درب های مطبتان باریک هستند، آنها را با درب های عریض تعویض کنید تا افراد با ویلچردار در عبور از آنها دچار مشکل نشوند. همچنین درب های باریک در زمان های شلوغی مشکلاتی برای رفت و آمد افراد به وجود می آورند، به همین دلیل مناسب مطب نیستند.

سعی کنید برای راهرو، اتاق پذیرش، اتاق جراحی و … صندلی هایی مخصوص نشستن قرار دهید تا جلوی ازدحام را بگیرید و نظم به وجود بیاورید.

otaghe dandanpezeshki 1 jpg

بخش ورودی

برای بخش ورودی سعی کنید کمترین تعداد پله را در نظر بگیرید تا افراد در رفت و آمد دچار خستگی نشوند. همچنین شما باید در کنار پله ها بخشی با شیب ملایمی را به وجود آورید تا افراد با ویلچر نیز امکان رفت و آمد به مطبتان را داشته باشند.

در بخش ورودی توصیه می کنیم که از تابلوهای مناسبی استفاده کنید که در معرض دید هستند. این تابلوها به مرور زمان مراجع کننده هایتان را افزایش می دهند و مطبتان را شلوغتر خواهند کرد.

سرویس بهداشتی

سرویس بهداشتی در مطب دندانپزشکی از جمله مهمترین بخش هاست که نباید آن را فراموش کنید. در واقع علاوه بر کارایی توالت، شاید بیماران نیاز به شستشوی دهان و دندانشان داشته باشند یا بنا به برخی دلایل دچار حالت تهوع و مشکلات مشابه شوند که در این صورت باید هر چه سریعتر به سرویس بهداشتی مراجعه کنند.

شما باید برای سرویس بهداشتی چندین روشویی استفاده کنید؛ استفاده از توالت ایرانی و فرنگی نیز به بیماران در رفع نیازهایشان کمک می کند.

بازسازی مطب دندانپزشکی، اقدامی مهم برای راحتی پزشکان و بیماران

بازسازی مطب دندانپزشکی، اقدامی مهم برای راحتی پزشکان و بیماران

در صورت رعایت تمام اصول بازسازی مطب دندانپزشکی می توانید راحتی را برای پزشکان و بیماران مطب به ارمغان بیاورید. در صورتی که احساس می کنید محیط نیاز به انجام برخی تعمیرات دارد و هرچه سریعتر باید مشکلات آنجا رفع شود، مراحل بازسازی را شروع کرده و تمام اصول آن را رعایت کنید تا محیطی مناسب به وجود بیاورید. چنانچه تمام نکات را در بازسازی رعایت کردید، بیماران زیادی متمایل می شوند تا به جای مراجعه به مراکز دیگر، از خدمات شما استفاده کنند.

توصیه می کنیم که بازسازی مطب دندان پزشکی خود را بر عهده کارشناسان حرفه ای ساخت و ساز بگذارید. این افراد با آگاهی از علم بازسازی و با در نظر گرفتن نیاز شما بهترین اقدامات را انجام خواهند داد تا محیطی استاندارد به وجود بیاورند. با کمک گرفتن از این افراد در آینده بابت ایجاد برخی تغییرات در محیط پشیمان نمی شوید و ساختمانی کاملا متناسب با نیازتان خواهید ساخت.

 

 


پایان مطلب


 

 

 

نوشته های مرتبط

//