دفاعیه مسابقه پروژه طراحی نما و پلان ساختمان تجاری اداری طالقانی

 

دفاعیه مسابقه پروژه طراحی نما و پلان ساختمان تجاری اداری طالقانی

 

جلسه دفاعیه مسابقه طالقانی مورخ 26 اردیبهشت ماه 1403 در روز چهارشنبه و در دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت توسط پلتفرم طرح تو طرح برگزار شد.
در این جلسه جمعی از سازندگان، معماران و دانشجویان دانشکده معماری علم و صنعت حضور داشتند.
این مسابقه که به صورت محدود میان تعدادی از آرشیتکت‌ها و دفاتر معماری در طرح تو طرح برگزار شده بود، 7 شرکت کننده داشت که از طرح‌های نهایی خود دفاع کردند.
کارفرمای پروژه طالقانی، مهندس صادقی و مالک پروژه مهندس کازرانی بودند. لوکیشن در تقاطع خیابان شریعتی و خیابان طالقانی تهران قرار داشت و زیربنای آن 4100 متر مربع بود که موارد طراحی ساختمان تجاری اداری طالقانی، طراحی پلان و نمای پروژه بود.
پس از اتمام زمان ثبت نام، کارفرمای پروژه تعدادی از شرکت‌کنندگان را انتخاب نمود تا با یکدیگر به رقابت بپردازند.
جایزه در نظر گرفته شده برای این مسابقه 400 میلیون تومان در نظر گرفته شده بود.

در این جلسه، دکتر ایوب علی نیای مطلق به عنوان منتور مسابقه در کنار کارفرما و مالک پروژه حضور داشت و در رابطه با طرح‌های ارسالی از جنبه تخصصی اظهارات خود را بیان کرد.

7 شرکت کننده مسابقه طراحی ساختمان طالقانی، مهندس امیرحسین شیروانی، گروه معماری توسعه پایدار هزاره سوم، گروه مهندسی AR، گروه معماری tehran experience studio، مهندس محمد ادیبی فر، گروه معماری آرمین آرمان استودیو و مهندس مازیار گل طینتی بودند که در این جلسه حضور پیدا کردند.

در شروع سرکار خانم شیما علیزاده از اعضای تیم طرح تو طرح از مهندس شیروانی و مهندس کاظمی دعوت کرد تا به عنوان اولین گروه از طرح خود دفاع کنند.

مهندس شیروانی دارای کارشناسی ارشد از مدرسه معماری ورسای فرانسه هستند که 14 سال سابقه کاری در حوزه معماری دارند.
هم‌چنین سابقه فعالیت در دفاتر معماری مهندسین مشاور حرکت سیال و مهندسین مشاور شیردل و همکاران را داشتند.

پروژه‌های معماری ایشان شامل: مجتمع تجاری الماس قم، مجتمع تجاری خزر شهر، ساختمان اداری پارک فناوری پردیس، پروژه خانه سلامت در نورماندی فرانسه و … می‌شوند.

مهندس شیروانی در رابطه با طرح خود گفت: نکته‌ای که وجود داشت این بود که سطح اشغال طبقات متفاوت بود. طبقات 2 تا 8 کمتر از طبقات همکف و اول بود و این امر موجب شد تا ما قسمتی از حجم پروژه را در طبقات دو تا هشت کاهش دهیم.

نمایی که برای این پروژه در نظر گرفتیم یک سری نوارهای عمودی هستند که باعث حفظ یکپارچگی حجمی و نما و فیلترینگ نور واحدهای اداری می‌شوند. این نوارها در قسمت ورودی ایجاد یک رواق کرده که به حفظ ارتباط پارک با ویترین تجاری کمک می‌کند.

دکتر ایوب علی نیا در این رابطه فرمود: در مورد بخش رواق، یک فضای نیمه باز خاص خلق شده است و یکی از نقاط قوت این طرح این است که تجاری به وجود آمده به نحوی است که افراد در فضای بیرون قدم می‌زنند و در عین حال دارند ویترین مغازه‌ها را مشاهده می‌کنند.

طرح برنده مسابقه، مهندس شیروانی

طرح برنده مسابقه، مهندس شیروانی

دفتر توسعه پایدار هزاره سوم که به عنوان دومین گروه از طرح خود دفاع کرد، 50 سال است که سابقه فعالیت معماری دارد و حدود 580 پروژه برعهده داشته است.

برخی از آن‌ها شامل: پروژه آرتمیس برای سازمان دریانوردی، پروژه مدرن پلازا، پروژه پارادایس پارک و پروژه مسکونی تجاری دریا ( کارفرما تعاونی صدا و سیما ) که به عنوان طرح برتر منطقه 22 انتخاب شد، به شمار خواهند رفت.

این گروه در رابطه طرح ارائه شده بیان کرد: در این پروژه کارهایمان در کنار کارهای اساتیدی نظیر هوانسیان و عبدالعزیز فرمانفرمائیان اجرا می‌شود از این رو ادای دینی نسبت به این افراد برایمان اولویت داشت.

فکر کردیم که اگر عبدالعزیز فرمانفرمائیان در سال 2024 معماری این بنا را به عهده داشت چه اتفاقی برای این پروژه رقم میزد.
بر این اساس به عنوان نماد مدرن ما از مصالح فلز و شیشه استفاده کردیم.
در نهایت رسیدیم به یک پروژه دورگه‌ای که برگرفته از خطوط فرمانفرمانئیان در طرح‌هایش است و یک حجم شیشه‌ای مدرن بیرون زده از آن که سر نبش بودن لوکیشن پروژه را تداعی خواهد کرد.

منتور پروژه بیان کرد: لباسی که تن پروژه شده کاربری مدنظر را به خوبی پوشش داده است.
این چرخش‌ها و تداخلات فرمی باید به نحوی باشد که فضاهای نیمه باز کاربردی برای کارمندان محیط اداری به وجود آورد که در این طرح تنها برای برخی از فضاها این امر میسر شده است.

گروه مهندسی AR با مدیریت مهندس امیر راثی و همراهی خانم مهندس حسینی سومین گروهی بودند که از طرح خود دفاع کردند.
ایشان 35 پروژه اجرایی در ایران داشتند و از سال 1396 به صورت مستقل فعالیت خود را ادامه داده است.

مهندس راثی در دفاعیه گفت: با توجه به ستون گذاری‌ها، سعی کردیم خط دور و زوایای ناگونیای ملک در شرق و شمال و جنوب را در شکست‌هایی که در حجم سازی اتفاق می‌افتد با یک روند ساده و به دور از شکستگی‌های ترازی طرح را پیش ببریم.

دکتر علی نیا در رابطه با طرح نظر خود را به این شکل بیان کرد: نکته مثبت طرح ارائه شده کر مرکزی در پلان است که اگر حفظ ضوابط شده باشد کیفیت بالایی دارد.
اما چیزی که در نگاه اول به مخاطب تداعی می‌کند مسکونی بودن طرح است که رخ کار به نحوی که باید تجاری به نظر نمی‌رسد.

تمامی طرح های شرکت کنندگان مسابقه طالقانی

تمامی طرح های شرکت کنندگان مسابقه طالقانی

تیم بعدی که از طرح خود دفاع کردند گروه تهران اکسپرینس استودیو بودند که متشکل از مهندس مهراد علی محمدی و مهندس ایمان دانشور هستند و سابقه 15 سال فعالیت در حوزه معماری را دارند.
نمونه پروژه‌هایی که بر عهده داشتند شامل: پروژه مهرشهر، برج چابهار، پروژه آرش و پروژه توده گذاری شهرک ویلایی تنیاتاون که در طرح تو طرح برگزار شد، می‌شود.

مهندس علی محمدی در جلسه اذعان کرد: طراحی صورت گرفته به نحوی است که با توجه به شکست‌ها در لول‌های مختلف به دلیل آبزرویشن به وجود آمده نماهای متفاوتی را ایجاد خواهد کرد.
در واقع مخاطب در پرسپکتیوهای متفاوت از این ساختمان، نماهای غیر یکسان را درک خواهد کرد.

منتور در این رابطه اضافه کرد: تقسیم فرمی صورت گرفته از مزیت‌های بزرگ طرح به شمار می‌رود.
فضاهای نیمه باز اداری به دلیل گپ به وجود آمده فرم مشخصی خواهد داد اما الحاق در این مکان می‌توانست بیشتر رخ دهد.

سپس مهندس ادیبی فر که سابقه همکاری با دفتر توسعه پایدار هزاره سوم را داشته از طرح ارسالی خود دفاع کرد.
گفتنی است او 12 سال سابقه فعالیت دارد.

در رابطه با طرح خود بیان کرد: اتفاقی که در پروژه رخ داد ترکیب سنت با مدرنیته بود که داخل یک بافت قدیمی، فضای مدرن اداری را الحاق کردیم.
طاق که یکی از سمبل‌های معماری ایرانی است، سعی کردیم در پروژه لحاظ کنیم اما با توجه به عرض پروژه آن را به صورت افقی قرار دادیم که در قالب پروژه کشیدگی و شفافیت را ایجاد کرده باشیم.

دکتر علی نیا: توجهی که به فرم و پروژه در این طرح شده، قابل تامل است.
فضاهای نیمه بازی که از لحاظ عملکردی، کاربرد مختص به خود را داشته باشد در برخی از واحدهای اداری دیده نمی‌شود.

سپس گروه آرمین آرمان استودیو از طرح خود دفاع کرد.
این گروه سابقه همکاری با دفتر معماری ارش بعد چهارم فضا و شرکت مشاور طاها را دارد و 8 سال است که در زمینه معماری مشغول به فعالیت است.

نمونه پروژه‌هایی که داشتند شامل: پروژه گل افشان در جردن، پروژه مسکونی داد در شریعتی، پروژه ساید پارک با همکاری گروه ساختمانی نکسا و … می‌شود.

در رابطه با طرح عنوان کردند: در عین حال که در نظر داشتیم خواسته‌های کارفرما را پیاده سازی کنیم، تمایل داشتیم طراحی به گونه‌ای باشد تا در ذهن مخاطبان ماندگار شود.
دید فرمال نسبت به این پروژه و خالی کردن بخش سالید باعث شد تا سه بلاک مجزا داشته باشیم.

دکتر علی نیا نظر خود را اینگونه بیان کرد: نکات مثبت زیادی که طرح دارد به خاص شدن پروژه کمک شایانی خواهد کرد.
شکاف ایجاد شده پروژه را از حالت یکدست به سه‌گانه‌ای تبدیل کرده است که قوت فرمی طرح را نشان خواهند داد.
معماری شکاف میانی از لحاظ متریال و شفافیت جای کار بیشتری دارد که در فرم کمرنگ‌تر است.

گروه آخر که از طرح خود دفاع کرد استودیو معماری و طراحی طرح و پیشنهاد به مدیر عاملی مهندس مازیار گل طینتی بود.

مقام دوم مسابقه، گروه آرمین آرمان استودیو

مقام دوم مسابقه، گروه آرمین آرمان استودیو

اعضای گروه در جلسه دفاعیه عنوان کردند: در پروژه طالقانی سیر تاریخی شکل گیری فضای اداری برای ما از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بود.
در ادامه این گروه به تشریح سیر تکامل فضای اداری در جهان پرداخت و با اتکا به روند این تکامل، پیشنهاد تبدیل پروژه به فضای co-working space یا فضای کار اشتراکی را ارائه کرد.

دکتر پس از دفاعیه گفت: کار مطالعات صورت گرفته کیفیت بالایی داشت و پرزنت ارائه شده بسیار مفید و آموزنده بود.
اما چنین تفکرات و پیشنهاداتی، یک سری مطالعات و طرح توجیه اقتصادی لازم دارد و باید دید که آیا با حذف بخش تجاری سودمند واقع خواهد شد یا خیر.

در اتمام جلسه کارفرمای پروژه از پلتفرم طرح تو طرح جهت برگزاری مسابقه و تمامی معماران شرکت کننده تشکر و قدردانی کرد.
براساس اعلام برندگان مسابقه مهندس شیروانی مقام اول، گروه آرمین آرمان استودیو مقام دوم و گروه tehran experience studio مقام سوم مسابقه را کسب کردند.

 

 


پایان مطلب


 

 

 

نوشته های مرتبط

//