shiralate ashpazkhaneh

زمان خرید شیرآلات در پروژه های بازسازی چه موقع است؟

یکی از تجهیزات ساختمانی مهم که معمولاً در آخرین مراحل ساخت و ساز و یا بازسازی نصب می شود شیرآلات بهداشتی است. نوبت نصب شیرآلات روکار پس از پایان کاشی کاری است و شیرآلات توکار پیش از مرحله سیمان کاری. نکته دیگری که برای زمان نصب شیرآلات باید در نظر داشته باشید موارد مربوط به تمیز کاری و رنگ سقف و دیوار است که به این بحث چندان بی ربط نیست. چگونه؟ در ادامه خواهید دید.

شیرآلات

1.    مرحله کارهای ساختمانی و لوله کشی

پیش از نصب شیرآلات باید فعالیت های اصلی مربوط به ساخت کف، دیوارها و و لوله کشی انجام شود. البته بسته به نوع شیرآلات (توکار و یا روکار) این بخش متفاوت است. برای نصب شیرآلات روکار باید تمام مراحل کاشی کاری یا رنگ تا انتها انجام شده باشد. اما از آنجا که بخش مهمی از شیرآلات توکار داخل دیوار قرار می گیرد نصاب ماهر باید پیش از سیمان کاری دیوار این بخش از شیرآلات را در جای مناسب تعبیه و تست نشتی کند تا پس از پوشاندن روی آن سیستم بدون نشتی و به صورت صحیح عمل کند. این مرحله اهمیت بسیاری در به صفر رساندن ریسک نیاز به شکافتن مجدد دیوار جهت عارضه یابی در صورت نشتی دارد.

بهتر است حتی رنگ کاری سقف نیز قبل از نصب شیرآلات روکار و یا پیش از نصب بخش بیرون از دیوار شیرآلات توکار انجام شود تا امکان پاشیده شدن رنگ بر روی شیرها نیز به صفر برسد.  البته جزئیات دیگری مانند نظافت را نیز باید در زمان بندی نصب شیرآلات لحاظ کنید که در ادامه به آن پرداخته شده است.

شیر روشویی شاوری مشکی

2.    مرحله نظافت و تمیزکاری اولیه

در این مرحله از تمیز کاری اولیه احتمالاً نیاز به استفاده از جرم گیر، سفید کننده و شوینده های صنعتی در کنار کاردک و سیم برای پاک کردن سیمان، رنگ و سایر لکه ها و جرم های سمج حاصل از کار ساختمانی است. در صورتی که نصب شیرآلات پیش از این مرحله انجام شده باشد، هر چقدر هم احتیاط به خرج دهید، احتمال تماس مواد شوینده با شیرآلات و آسیب دیدن آبکاری وجود خواهد داشت. توجه کنید آسیب آبکاری ناشی از شوینده و وایتکس مشمول گارانتی شیرآلات نیست. در این شرایط یا باید از این آسیب چشم پوشی کنید و یا شیرآلات جدیدی خریداری نمایید.

در هنگام برق انداختن شیرآلات، قاعدتاً استفاده از تمامی مواد شیمیایی که ماهیت خورندگی دارند، باعث وارد آمدن آسیب به لایه آبکاری شیرآلات می گردد. به طور مثال شوینده های صنعتی که برای تمیز کردن سرویس های بهداشتی مورد استفاده می گیرند و یا اسید HCL یا همان جوهر نمک به دلیل قدرت بالای اسیدی خود می توانند به شدت به پوشش شیرآلات آسیب بزنند. استفاده از مایع سفید کننده مانند وایتکس و… که دارای خاصیت قلیایی (بازی) است نیز برای شستن شیرآلات مناسب نیست. این موارد نیز به جای براق کردن شیرآلات، لایه آبکاری را دچار آسیب دیدگی می کنند.

البته اگر کاشی ها نو باشند نیاز به استفاده از جرم گیر برای پاک کردن جرم دیوار ها وجود ندارد و در این حالت می توانید شیرآلات و دیوارها را با کف و مایع ظرفشویی به صورت همزمان تمیز کنید.

شیر روشویی کروم

3.    مرحله نصب شیرآلات

پس از اینکه کارهای ساختمانی و نظافت سرویس حمام و دستشویی انجام شد می توانید با خیال راحت به نصب شیرآلات بپردازید. طبیعتاً این مرحله نیز ممکن است بی نیاز از نظافت نباشد امّا با یک تمیز کاری ساده، بدون نیاز به استفاده از جرم گیر، سرویس آماده استفاده خواهد شد.

دامنه قیمت شیرآلات از قیمت شیرآلات ارزان تا لوکس را شامل می شود. بیشتر افراد، هنگام خرید شیرآلات بهداشتی، تنها به برند و قیمت شیرآلات توجه دارند؛ در حالی که مواردی مانند جنس، کیفیت و گارانتی در نظر گرفته نمی شوند. کیفیت شیرآلات لزوماً با مشاهده ظاهر و یا سبک سنگین کردن شیرآلات قابل تشخیص نیست. برخلاف باور عمومی، شیرآلات سبک نیز ممکن است با کیفیت باشند. وزن شیرآلات نشان دهنده میزان مواد اولیه به کار رفته در تولید شیر و عامل مهمی در تعیین قیمت شیرآلات است؛ اما سنگین بودن شیرآلات نشان دهنده کیفیت بالا نیست. بلکه استاندارد بودن مواد اولیه مهمترین عامل در تعیین کیفیت شیرآلات است.

شیر روشویی سفید

یکی از تجهیزات ساختمانی است که معمولاً در آخرین مراحل ساخت و ساز یا بازسازی در محل مناسب بسته می شود شیرآلات است. پیش از نصب شیرآلات باید تمام کارهای اصلی ساختمانی  و لوله کشی انجام شده باشد. اگر شیرآلات توکار باشد نصب آن باید پیش از مرحله سیمان کاری و کاشی کاری انجام شود. در صورتی که شیرآلات روکار باشد باید زمان نصب پس از مرحله کاشی کاری است؛ در این حالت بهتر است ابتدا سینک روشویی، دیوارهای سرویس بهداشتی و حمام کاملاً نظافت گردد تا بعداً در صورت نیاز به استفاده از مواد شوینده قوی آبکاری شیرآلات دچار آسیب دیدگی نشود.

 

 

 

نوشته های مرتبط

//